jueves, 2 de abril de 2020




AURES DE MAÇANET DE CABRENYS

TANKA

Plou ja fa estona.
Se sent la cantarella
a la teulada.
La riera mormola
en un secret llenguatge.

AHIR

Cants d'ocells dins l'arbreda
estius d'ahir
rutes mai no oblidades

balconades obertes
aigua del pou
silenci a la placeta

ulls oberts a la vida
cants infantils
somriu la llum de l'alba

llet de cada matí
taula parada
arbres obren camins

aigua que canta als recs
mans recordades
es gronxa un balancí.

HOMENATGE

Emmarcades en el meu record
estan les hores passades dels antics estius,
amb marcs lluminosos de fusta lluenta,
com el marc del balcó del meu dormitori
on entrava la llum de la dolça placeta.
A dins d'aquest quadre jugàvem tots junts
durant uns matins de llum inacabable.
Teníem temps de fer una excursió
i després hores per banyar-nos al riu.
Havent dinat fèiem la migdiada
i, com plovia totes les tardes,
tots aixoplugats al menjador de casa,
jugàvem a les cartes a l'empar d'uns pares
als quals ara em dol no haver-los agraït prou
aquelles hores eternes guanyades per a nosaltres
mercès al seu treball i al seu amor veritable.

LA FONT DE CAN VIÑAS

La font de Can Viñas
feia una remor de paisatge encantat.
A l'ombra d'un roure centenari,
el roure de Can Viñas,
l'aigua claríssima i pura,
en caure sobre el pedrís,
era una dolça música estimada
per tots nosaltres, joves i vells,
quan ens reuníem al seu voltant
tot descansant del malson de l'hivern
i les seves odiades rutines,
i somiàvem que el temps no passaria
mentre l'aigua queia
amb una cantarella eterna
com el nostre somni d'aturar el temps
en aquella tarda d'estiu
que només jo recordo
en aquell indret idíl·lic
perdut per sempre.

TANKA

Del prat m'arriba
el murmuri de l'aigua
de fonts ocultes.
El camp ressec recorro
mentre apressat les busco.




POESIES DELS DIMARTS


















Xavier Martí García










POESIES DELS DIMARTS































Al meu germà Martín
que no ha trobat mai útil la creació poètica.
























ÍNDEX

Dedicatòria 3
Índex 4
I. MIRALL ENDINS 7
FITA 8
SOLITUD 9
ESTENDARD 10
ABSTRACCIÓ 11
PÀTRIA COMPLETA (Poema acròstic) 12
VIVINT 13
CRÍTICA 14
LA VELLETA 15
LA VELLA DIDA 16
QUAN BATEGUES LES ALES S'ENDOLCEIX L'AIRE 17
ANTONI 18
CEL DE TARDOR 19
NEGUIT 20
NADÓ 21
EL MEU CARRER 22
SENTOR DE NADAL 23
DOLOR 24
ENCARA UNA ESPERANÇA 25
LA BOTIGA 26
ON ETS? 27
SETÉ SIGNE: (El cavall) 28
L'AVI JOSEP 29
TREBALLAVA DE FUSTER 30
DOLÇ AMIC (Poema acròstic) 31
POBRETES LES DRÍNGOLES 32
TRANSDOJI” I EL “GRADÓ” 33
EVOLUCIÓ 34
OLI EN UN LLUM 35
POEMA CULPABLE 36
EQUINOCCI (Centó pur) 37
CENTÓ DE COMIAT (Centó pur) 38
II. PINTAT DE GROC 39
AMOR 40
POSTAL DE LLORET 41
ATRICIÓ 42
PERSONA 43
PARLEM 44
NATURALESA 45
POETES 46
ANY NOU 47
ESTIU 48
HOMENATGE 49
INTROSPECCIÓ 50
SOMRIURE 51
DES DEL MEU RACÓ 52
CREIXENÇA 53
FINAL 54
LA FONT DE CAN VIÑAS 55
L'ÚLTIM MORT DE LA GUERRA 56
VOLIA VIURE 57
UN MALSON 58
ALBADA 59
EL CALABÓS 60
UNTIL WE MEET IN HEAVEN” 61
SISTEMA 62
III. UNA CADIRA AL PATI 63
TORNA EL NADAL 64
EL PALMÓ 65
FIGURES D'ALBERTO SÁNCHEZ 66
EL NOSTRE PA 67
LA GENT BONICA 68
PRESUMIA MOLT 69
BECEROLES 70
GROC, GROC, GROC, FORA D'ESPANYA 71
TRES DESEMBRES 72
MANS 73
MANS AMIGUES, MANS SOMNIADES 74
UN SOMNI 75
SI NO FOS 76
BELLES DANSES 77
LLUNA DE PAPER 78
EL CODI DE L'AMOR 79
UN PERIQUITO 80
JUDICI FINAL 81
AQUELLA PARET, AQUELLA MIMOSA 82
GUINOVART 83
ÀNGEL DE LES RAMBLES 84
LA MIRADA 85
GIMCANA 86
TRES BOTONS 87




















I

MIRALL ENDINS































FITA


Voldria créixer tant,
que pogués veure des de dalt
la meva petitesa.


























SOLITUD


Joies d'ahir com joies d'avui:

no tinc amor a qui

comprar-li joies,

sinó a la meva mare

qui encara em busca algú

amb qui compartir la vida.




























ESTENDARD


Negre sobre blau:
aigua endolada
d'un mar embrutat.























ABSTRACCIÓ1


T’emmarquen deserts policromats de magrana fràgil.
Mai no oblides la ufanosa rojor que exhala el teu sol.
A la creixent teulada fas néixer les cordes colrades de la festa.
Tornes sempre a les rialles ombrívoles que bressola el teu camp.

L’albada ardent t’abstreu com dunes fèrtils i properes.
Tanques la buidor de l’eina perquè el roig és al cim.
A la fi t’emmiralles en danses i músiques parlades.
Amb mots ocres emmudeixes les veus que s’alcen del llot.












PÀTRIA COMPLETA
(Poema acròstic)

Estic i sóc, i a poc a poc em faig,
Miro endavant, i em veig i em sento nova.

Demano poc potser demano massa―:
Or i barres de sang a la senyera,
L'or i la sang guanyats per la paraula.

Anhelo dons, anhelo riures nous
Que ofeguin sons antics d'estèrils planys,
Uns riures clars que portin noves gestes:
Estels d'argent, camins il·limitats,
Senderes, corriols, versos senzills,
Treball i esforç de terra reverdida
Amb nous rebrots de poble mil·lenari.

Pobra no sóc, que tinc llengua i bandera:
Àvidament beuré l'aigua pensada;
Tolls i fonts fondes guardaran els mots
Rabiosament, com qui amaga joies,
I a poc a poc amararan la terra
Amb nou desig de dolç ressorgiment.

Mireu-me tots ara que estic completa:
Estic i sóc, i a poc a poc em sé
Volguda entre les altres nacions.
Així seré com l'arbre que rebrota.









VIVINT

Jo només sóc un esclau:
del meu dolor, del meu desig,
del meu pensament.
Qui es pot aixecar del llit
com a senyor d'ell mateix?
Tot és rendir-se: a la son, al dolor,
al pensament limitat.
I, malgrat tot, no tot està
escrit ni programat:
només hi ha la certesa
de la incertesa.
Potser el pas d'esclau a senyor
només sigui possible
des d'un creixement interior
que porti cap a la saviesa.















CRÍTICA

M'he fet massa de ciutat,
o, potser, és que no he pogut escollir,
i el soroll de màquines burxant l'orella
de dia i de nit, m'ha deixat indefens i sord.
Com no recordar les suaus remors del camp?
M'omplien, més que l'oïda, l'ànim i l'ànima.
I què pensar de la joventut d'ara?
Quan van al camp, es queixen de les campanes,
de les esquelles, del quiquiriquic del gall,
dels lladrucs dels gossos, i troben la pau
en les joguines que els han regalat
les noves tecnologies, i ja no saben
ni escoltar ni sentir ni somiar.
Potser és que m'he tornat un vell xaruc nostàlgic
i canto a tot el que s'ha perdut.

















LA VELLETA

Véns a poc a poc:
la teva figura, emmarcada de pedres,
és fràgil, però brillant
de vida viscuda.
Vas a poc a poc fent tentines
amb el bastó pel carrer de terra
il·luminant, tot d'una
el meu ull d'espectador.
Véns i vas com les hores, com el record,
com el mar llunyà.
Et veig i penso si el món tindria sentit
sense la gent com tu.




















LA VELLA DIDA

A prop de la caldera et veig, ventant el foc.
Fent el dinar et recordo, bullint patates.
Rentant la roba t'imagino, al safareig.
Fregant el terra et planyo, agenollada.
Fent el meu llit t'enyoro, a la cambreta.
Anant al mercat et ploro, pel carrer amunt.
I et veig, et recordo, t'imagino,
et planyo, t'enyoro i et ploro,
encara que ja et sé ben lluny del patiment.



















QUAN BATEGUES LES ALES S'ENDOLCEIX L'AIRE

Quan bategues les ales s'endolceix l'aire”,
de la meva amiga Pura Lázaro, poetessa

Quan un àngel somriu
s'obre una porta al cel.
Per aquesta porta hi caben
totes les ales, els llavis,
els petons, la gràcia,
la tendresa, la dolçor
que ens du sense pensar
cap al món màgic
i també terrenal
on l'amiga Pura ens acull
i ens fa sentir-nos
útils i estimats.
















ANTONI

Al meu amic Antoni Otal, poeta

Mireu el bon Antoni de les tardes plenes.
Mireu com ja remunta cavalcant els mots,
no està vençut. Ja s'alça per damunt dels llots
i guaita el mar i el sol, la sal i les arenes.

Contempleu tots com ha trencat tristes cadenes
amb cants d'ocell. Com és colom d'indrets ignots,
missatger d'espais perfectes. Contempleu tots
com fa dels seus escrits recer de fonts serenes.

Obriu de bat a bat els ulls per poder veure
l'alta, pura verdor dels dos estels intactes
que us esguarden enllà de la foscor covarda.

Perquè com més i més mireu més voldreu creure
en la clara lliçó dels seus versos exactes
que tramunten la infinitud d'aquesta tarda.














CEL DE TARDOR

Els núvols com cabretes
salten pel cel
i ombregen el camp.
El vent juga amb ells
a fet i amagar.
El sol enfadat
amb els núvols i el vent
camina de pressa
pel cel de tardor.
Sap que poc a poc
la nit s'allargassa,
i ha de dir adéu
al seu regnat d'estiu.



















NEGUIT

Fa molt de temps que sóc tancat a casa.
Voldria passejar les meves cames
i fugir lluny d’aquest silenci sord.
Obriria de bat a bat la casa
amarada de rius sense riberes
a qui volgués tocar la seva balda.
El so del bes de ferro sobre ferro
faria despertar les parets sordes
a les flames del meu desig ardent.



















NADÓ


Nadó:
llet tèbia de cada matí.

Nadó:
somriure tendre d’infant content.

Nadó:
llavis molsuts que xumen vida.

Nadó:
mans que s’aferren a mans més grans.

Nadó:
brot primerenc de primavera nova.

Nadó:
tantes paraules que no he dit mai.














EL MEU CARRER

El meu carrer, la casa dels pares,
el pis on he viscut sempre,
tenen escalfor de casa antiga,
i, per sobre de tot, tenen moltes passes recordades
de les persones que a casa hem estimat:
l'avi Martí, amb el barret i el bastó,
l'àvia Lourdes, que tenia els ulls blaus
i, quan jugava a cartes amb els néts,
sempre es quedava “mona”,
l'àvia Carmen, que sempre rellegia el mateix llibre,
i deia que no l'havia llegit mai,
i el pare que creia en el Barça
per damunt de qualsevol altra cosa.
A casa la flama de l'amor resta encesa
a la llar on reposen els nostres somriures,
per fer pinya contra el pas del temps.
















SENTOR DE NADAL

Sentor de flors ufanoses:
enyorança del passat.
Escalfor de casa antiga:
alegria de Nadal.
Garlandes que il·luminaven
ulls oberts de bat a bat.
L’escala de fusta vella
portava cap al portal.
L’arbre de llum perfumava
la imatge de Déu infant.
De la dolçor d’aquells dies,
resta sentor de comiat.


















DOLOR


El poder d'un costat fosc
com una bota damunt el meu coll,
i la irracionalitat viscuda cada dia
quan jo era encara tendre
i no podia entendre el meu patiment
entre l'exigència i la desemparança
d'una figura paterna massa dolça i indefensa,
em feien obeir sense saber per què ho feia.
Després, ja sol a la meva habitació,
mentre el pare es distreia amb la televisió,
vaig sentir com es trencava a dins l'orella,
el meu equilibri, i amb ell,
la meva força per continuar estimant.


















ENCARA UNA ESPERANÇA

Mai he estat en contra de res,
vaig creure en l'amor i, per tant, em vaig enamorar,
encara tenia al cap algun eco de la infància
i de nits al cinerama: encara adolescent,
la força m'acompanyava.
Els dies grisos van venir després,
cremant-me com una teia encesa,
i aquell “sí vull” que altres digueren
per a complir els somnis més bells,
se'm quedà a mig camí de ser pronunciat.
Però encara hi ha núvols roses que anuncien,
en la foscor de la meva ànima,
que qualsevol nit pot sortir el sol.2











LA BOTIGA

Com cada estiu i ja en fa més de trenta,
he agafat el camí que porta cap a la botiga de la teva mare,
el qual antigament recorria ple d'alegria i confiança
en un gran futur per a tu i per a mi.
El teu pare treballava d'obrer,
jo tenia la dèria dels estudis,
fins i tot volia dedicar-me a la investigació!
Els carrers tenen les mateixes cases,
la mateixa forma, però les botigues de sempre,
de gent del país i per a la gent del país,
són ara per a joves estrangers disbauxats
que donen mala fama a la vila.
Fins i tot la botiga de la teva mare
que era d'articles de regal,
ara és una altra licoreria més al servei del diner ràpid
a costa de borratxeres d'adolescents.
La teva àvia, la teva mare, el teu pare i tu,
no hi sou, i a la vila gairebé tothom em resulta estrany.
Com em feies córrer cada diumenge
del passeig fins al carrer de la vostra botiga!
I jo pensava que sempre seríem iguals tu i jo,
i sempre m'acolliries entre els teus braços
i que la vila seria l'etern refugi on tu i jo trobaríem
la manera de saber el que significa estar vius.
He tornat a recórrer el camí que portava
cap a la nostra felicitat. Potser la felicitat
sigui evocar-te cada estiu, bo i recorrent-lo
amb un somriure als llavis.





ON ETS?

Tu i jo vàrem néixer
a dos costats oposats de la vida.
Tu i jo ens vàrem unir
amb la força immensa de l’amor.
Tu i jo vàrem sentir
el que significa estimar-se.
Tu vas vèncer la por.
Jo vaig vèncer la por.

Si vàrem ser un contra tota la por
en què ens varen educar,
contra tot el que ens feia mal,
contra totes les convencions,
contra el destí de l’home de restar sol,
contra la separació dels sexes,
per què aquest silenci?,
per què tant ressentiment?,
per què la desconfiança?

Jo no he oblidat.
Tu ho vols tot menys a mi.

On ets?, em vols fer creure que encara ets tu?











SETÈ SIGNE:
(El cavall)

Al meu germà Martín, que té el cavall
com a signe seu de l'horòscop xinès

El cavall somnia peixos ardents
vers els espais mullats.
El desert dels seus ulls serpeja sempre
fins al cor de la nit.
Fuig poc a poc de la boira salvatge
amb paraules rugoses.
Els volcans foscos de la seva infància
bullen lluny de la por.
El somni del cavall dels ulls de nit
és blau com les paraules.




















L’AVI JOSEP

L’avi Josep naixé a la terra ferma.
Duia barret i sempre caminava.
Tenia un cor que mai no s’acabava
i unes mans grans de terra clivellada.
S’alçava sempre a trenc de matinada
i plorava quan l’horta estava erma.
No tingué estudis ni li feren falta.
Treballà sempre i sempre fou de poble:
de tan senyor, no li calgué ser noble
per poder dur la noble testa alta.



















TREBALLAVA DE FUSTER

Treballava de fuster,
i sabia els noms
de tots els arbres
d'on provenia la fusta.
Treballava de fuster,
un ofici digne,
i amb la saviesa
de les seves mans,
bastia un món de somnis.
Treballava de fuster,
i n'escrigué un bell poema,
com bella va ser la seva vida
dedicada a dignificar un ofici.















DOLÇ AMIC
(Poema acròstic)

Al meu amic Jordi Matas Dalmases, politòleg

Jugàvem junts sovint a cavall fort
o bé a futbol (jo no en sabia gaire),
rèiem plegats, i sempre érem amics
de les hores de pati, massa curtes,
i les hores d'estudi, massa llargues.

Menjàvem entrepans a casa meva
amb la il·lusió que tenen els infants;
tu manaves i els altres obeíem
amb la por viva que no t'enfadessis
si no fèiem la teva voluntat.

Devíem créixer, no recordo quan;
al pati no s'escolten més rialles,
l'escola ja fa temps que va tancar;
mentre deturo el pas d'hores i dies,
amb fets i amics que encara compartim,
sé que ens queden molts anys per viure encara
en aquest nostre món que el temps capgira
sense que res no ens dolgui, dolç amic.











POBRETES LES DRÍNGOLES

Potser les dríngoles no ho sàpiguen,
ning-nang!, ning-nang!, pobretes,
però sóc un dels últims llondros.
Sóc un llondro, un taujà, un dropo,
un betzol, un beneit, un ximple, un sòmines:
ho sé i me n’alegro.

Les dríngoles, pobretes, què n’han de fer?,
ning-nang!, ning-nang!, pobretes.
El que no seré mai és un “tonto”:
dir-me “tonto” és una falòrnia.

Què n’han de fer, d’això les dríngoles, pobretes?,
potser, amb el permís de l'Institut d'Estudis Catalans,
anunciar la mort de l’últim llondro
i el naixement del primer “tonto”.
Ning-nang!, ning-nang!, pobretes.










TRANSDOJI” I EL “GRADÓ”
(Amb anagrames de Sant Jordi, Dragó i Princesa)

Transdoji” du llança:
la llança lluny;
al puny, la rosa.
Transdoji” no gosa
occir el “Gradó”.
«Pobre “Gradó”!»,
Transdoji” pensa,
«no té defensa,
i és una ofensa
fer-li cap mal».
El cap li pesa,
i la “Cripnesa”
surt del seu cau.
La llança cau,
la llança pesa,
i la “Cripnesa”
té la pell suau.
Sense armadura,
Transdoji” besa
rosa i “Cripnesa”,
geni i figura
fins al final.













EVOLUCIÓ
(De micos a homes)

Com pot ser
que aquests micos tan macos
facin servir maces
per caçar altres races,
si només hi ha rates
en aquestes dates?
Com diuen les dites
i citen les cites,
en aquestes cotes
cal tenir dues potes
per dir que les pomes
són abans que els homes:
mones?: dones!

















OLI EN UN LLUM

Pot ser que vendre oli a la “Loli”
sigui oli en un llum.
Potser la llum de l’oli
valgui més que la “Loli”.
Si vens oli a la “Loli”,
ja has begut oli.
Pots vendre oli a la “Loli”
i acabar com un llum.























POEMA CULPABLE

Cul”·leccionar
no vol dir
donar lliçons
ni accionar la culpabilitat.
És preferible
mirar el cul d’una ampolla
que aprendre
d’algun cultivat.























EQUINOCCI
(Centó pur)3

La mà, abans que la flama, sent immensa
la nit que s’allargassa.
Portal obert a blaves llunyanies,
la solitud s’ha menjat
les solituds i totes les mancances.
L’esforç de créixer
ressegueix, lent, tot l’arbre, de l’arrel a la copa.



















CENTÓ DE COMIAT
(Centó pur)4

El teu insigne nom damunt la llosa,
presència de l’ombra que em reposa,
els entranyables noms que vam escriure,
la minúscula mort que creix dins meu,
escrita en blau al blau de les muntanyes,
per recalar, de nit, en mars estranyes,
la cendra d’aquest jorn que fou tan breu:
tot és més cert darrera el teu somriure.





















II

PINTAT DE GROC






























AMOR

Il·lusions i festes recordades,
enyorança de llibres i poemes escrits,
amics recordats sense recança ni tristesa,
jocs amb art i sense humiliació ni odi:
són paraules d'ara?, ho són, del passat?




















POSTAL DE LLORET

A la Cristina, de Lloret de Mar

Va venir l'adéu com havia de ser.
Vint-i-dos estius trucant a una porta tancada.
Vint-i-dos hiverns de malson
per una història acabada.

L'últim enamorament, l'última carta enviada,
l'últim bes apassionat, l'última carícia prohibida,
l'últim cim abans de caure.

L'amor i la mort ballaven el ball de plaça
i un núvol blanc plorava
per l'arbre mort sense néixer.

I jo donava consells i deia bones paraules
a qui tot m'ho hauria donat
si li parlava amb el cor.

Després, vint-i-dos anys ballant com una baldufa.












ATRICIÓ

Estimeu-me perquè estimo la poesia.
M'he distanciat del desig i l'obediència,
i torno a dubtar del meu lloc al món.

Amb gest eixut m'allunyo de les noies,
però giro el cap per veure si m'estan mirant.

Estimo els seus cossos ferms
i voldria encara grapejar-les i besar-les
tot i que sé que me'n penediria.

Encara escolto veus que em diuen que esperi
i oblidi per tornar a estimar.

Canalitzo el desig i obeeixo les veus,
i els mots que escric em fan curta l'espera.














PERSONA

Sóc humà; res del que sigui humà
m'és estrany. Res de mi m'estranya,
ni que sigui al racó més amagat
del meu pensament, sigui bo o dolent.

Si em capbusso en la meva nit,
trobo desig, aberracions, puresa,
grandesa d'esperit i petitesa,
i, ranquejant, arrossego la càrrega fins a odiar-la.

Triomfo i perdo, aixeco el cap i l'arronso,
provo d'amollar llast tot afrontant la vida,
acceptant el clarobscur de l'home.

«Humanus sum; humani nihil
a me alienum puto»5.












PARLEM

Quina diferència existeix
entre un home i un altre home?
Potser pensar amb supèrbia
que sap més perquè du més llorers.

Però no és fràgil el pensament de l'home?
Per ventura, no necessita l'home a l'home?
Haver viscut més, dóna fermesa?
Un diàleg, ha de ser una lluita?

Créixer és créixer en el dubte,
no és mai créixer en la certesa
i els fets i els mots ho han de fer veure.

Només és savi qui ha crescut,
però no hi ha saviesa en tot home?
«Ut vir viro præstat!»6.












NATURALESA

Existeixen llàgrimes de les coses
i el que és mortal fereix l'esperit.
La roca viva pot fer brollar l'aigua,
i aquesta aigua sadolla la set.

Però què pot sadollar els desigs,
els somnis, els dubtes, les emocions?
Són sentiments que formen part de l'ànima
o és només un plor de la carn?

L'una i l'altra són indestriables
i el plor és consubstancial a l'home,
el pobre animal ferit i blegat.

«Sunt lacrymæ rerum
et mentem mortalia tangunt»7.












POETES

Belles paraules,
espelmes que il·luminen
els rostres dels companys.
L'esperit de les festes
present en cada gest,
en cada mirada buscada.
No defugim la feina
tan menyspreada
del nostre ofici de poetes.
No busquem més premi
que l'escalf de la paraula escrita
i poder trobar-nos tots,
amb salut i ànim,
per continuar escrivint,
que és el que ens agrada.

















ANY NOU

Potser aquest serà l'any
en què vencerem les pors
i mostrarem els nostres cors
tal com són, sense enganys.
Potser aquest serà l'any
en què retrobarem el gust
d'enamorar-nos.
I buscarem noves mirades
i pensarem que val la pena
brindar per un futur més lliure
en què podrem viure tots
amb harmonia.


















ESTIU


Just comencem a encarar l'estiu
amb l'ànim reposat
dels qui hem aprofitat les rutines
per aprendre i compartir
espais, habilitats i compromisos.
Les dolces cales i els prats de la muntanya
ens obren els seus encants
com un amant que ens esperava.
Retrobem paisatges enyorats
que fins fa poc semblaven adormits
en els freds braços de l'hivern.
Amb ànsia respirem un aire nou
que ens donarà forces per retornar després
a les rutines que ara tot just deixem.
















HOMENATGE

Emmarcades en el meu record
estan les hores passades dels antics estius,
amb marcs lluminosos de fusta lluenta,
com el marc del balcó del meu dormitori
on entrava la llum de la dolça placeta.
A dins d'aquest quadre jugàvem tots junts
durant uns matins de llum inacabable.
Teníem temps de fer una excursió
i després hores per banyar-nos al riu.
Havent dinat fèiem la migdiada
i, com plovia totes les tardes,
tots aixoplugats al menjador de casa,
jugàvem a les cartes a l'empar d'uns pares
als quals ara em dol no haver-los agraït prou
aquelles hores eternes guanyades per a nosaltres
mercès al seu treball i al seu amor veritable.















INTROSPECCIÓ

¿Hi ha algú que visqui
amb plenitud la seva vida?
¿Qui pot aturar el seu pensament?
¿Qui sap deixar la seva ment
en blanc si el cap li bull
de pensaments?
¿Algú pot dir on comença
i on acaba el seu propi pensament?
Potser són qüestions filosòfiques
de les quals el llenguatge n'és ple.
Però, si un cop viscuda
amb plenitud la vida
només ens espera el no-res,
com aprendrem a no ser?
Potser caldrà aprendre
a viure al dia
i pensar en això i res més.

















SOMRIURE

Pau interior i complaença
en un petit gest
antic com la humanitat.
I, tot i així,
com costa de trobar-ne algun
que no disfressi
un patiment amagat.




















DES DEL MEU RACÓ

Visc encara a la casa dels pares,
inútil com sóc per tenir cura
de res i encara menys de mi mateix.
A casa hi ha fusta, motllures,
marbres i moltes pintures
mal conservades.
També quaranta-un esglaons
des de l'entrada al segon pis,
i disset més per pujar als dormitoris.
Ara escric des de l'habitació
que compartia amb el meu germà,
quan érem germans i ens estimàvem
com germans.
Ara ens separen trenta anys d'absència
i una sentència judicial.
A casa tenim gas, electricitat i aigua,
i l'esperança que encara trigarem
a acabar amb el somni en què vivim
per espantar la nostra indefensió,
i poder pensar encara que sempre estarem junts.












CREIXENÇA

Jo en un lloc fosc i càlid,
alimentat i creixent confiat.
La llum, la realitat em molesta
i, de sobte, començo a cridar.

Jo en un lloc clar i càlid,
alimentat i aprenent a riure.
Els canvis en el cos i la ment
em trastornen i em fan plorar.

Jo en un lloc clar però fred,
alimentat i aprenent a viure.
El temps passa monòton i ràpid
i, de sobte, exhalo l'últim alè.

Jo en un lloc fosc i fred
cavalcant entre el no-res i l'eternitat.
Quin serà ara el meu aliment?













FINAL

Només són tres passes
les que es poden fer a la cel·la.
L'únic vestit, una camisa
de color carabassa,
i els canells i els turmells emmanillats,
i la mort sempre present.
Es diu que el propi cos
tan sols és el lloc on l'ànima
pateix el martiri de la creu.
Què pensarà el qui està condemnat
al corredor de la mort de la saviesa
de qui creu en Déu?
No és tan sols la seva ànima
sinó també el seu cos
el que pateix el martiri continuat
de la follia i la terrible incertesa
de viure o no viure una altra albada.













LA FONT DE CAN VIÑAS

La font de Can Viñas
feia una remor de paisatge encantat.
A l'ombra d'un roure centenari,
el roure de Can Viñas,
l'aigua claríssima i pura,
en caure sobre el pedrís,
era una dolça música estimada
per tots nosaltres, joves i vells,
quan ens reuníem al seu voltant
tot descansant del malson de l'hivern
i les seves odiades rutines,
i somiàvem que el temps no passaria
mentre l'aigua queia
amb una cantarella eterna
com el nostre somni d'aturar el temps
en aquella tarda d'estiu
que només jo recordo
en aquell indret idíl·lic
perdut per sempre.








L'ÚLTIM MORT DE LA GUERRA

Potser va quedar en una anècdota:
de fet, als diaris de l'època
va sortir un article anomenat
L'últim mort de la guerra”.
Parlava del meu besavi,
mort l'últim dia de la guerra a Barcelona.
El meu pare m'explicava
que el seu avi era un home intel·ligent
i capaç, que havia ideat un sistema
per fer arribar el gas a totes les llars
de Lleida, on havia nascut.
A més, era independentista
com el seu fill, el tiet Antoni,
i el seu nét i pare meu, Antoni M.
Però fart de bombardejos i afusellaments,
fart de tanta guerra, va voler sortir al carrer
l'últim dia de la guerra a Barcelona,
per a victorejar les tropes franquistes:
li semblà que un grup de soldats que va veure
eren de les tropes de Franco, i va cridar:
«¡Viva Franco!», amb la desgràcia
que els soldats eren republicans
que marxaven ja de Barcelona.
Un milicià el sentí
i, implacable, li engegà un tret mortal.
Ho publicaren els diaris:
L'últim mort de la guerra”.









VOLIA VIURE

Va voler viure, com tothom.
Va voler conèixer per arribar a saber.
Ho tenia tot per arribar a on volia.
Va voler descriure amb detall
el que sentia, el que pensava,
i tot el que creia que justificava
la seva manera de ser.
Però cada paraula escrita,
cada correcció feta, cada confessió,
només van suposar nous cops de maça
sobre els claus de la creu
en què el van crucificar
els qui just abans volien premiar-lo.
















UN MALSON

Tenia jo vint anys
Encara el record m'impressiona.
A Valladolid, fent la mili.
Tan trist estava. Era un caporal trist.
Pensava que tot ho feia malament,
tot i que els meus superiors
em deien que era al contrari,
que tot ho feia bé.
Allà estava en aquell claustre tancat.
Allà estava, en el centre de la catedral.
Vaig mirar l'estàtua des de tots els angles.
Allí estava, mig humana mig vegetal,
sobre una font d'aigua esculpida,
allí, tota pedra tallada i treballada.
Què representava? Què hi feia allà?
Quan i qui l'havia esculpit?
No he tornat mai a Valladolid.
No crec que hi torni mai.
Com va ser la meva mili?
Un malson.















ALBADA

L'albada esdevé desig de créixer
per a donar lloc a un nou dia.
La primera llum somriu i s'obre
de punta a punta de la gran ciutat,
o de la ciutat, o de la vila, o del poble.
Jo vaig vagarejant per carrers que encara conec,
encara a prop del meu racó, mig a les fosques.
La nit mor de cop quan, de sobte,
el vol d'un estol de coloms,
com en un quadre impressionista,
deixa passar entre batecs de cors i ales,
la nova llum del nou dia





















EL CALABÓS

No eren les veus autoritàries.
No eren els quatre esglaons de l'entrada.
No era la bombeta que amb prou feines il·luminava.
No eren les parets escrostonades i nues.
No eren les quatre lliteres sense matalassos ni mantes.
No eren les hores passades a peu dret.
Era la desemparança i l'estar condemnat a un silenci absurd.




















“UNTIL WE MEET IN HEAVEN”


Tornaré a mirar els periquitos,
i beuré de la font de Canaletes,
i compraré flors, moltes flors,
per cobrir les Rambles
de catifes de molts colors,
i passejaré amb el record dels meus avis,
amb el record del meu pare
i amb la meva mare
camí del port, i pujaré a les “golondrinas”
fins a l'escullera, i el pare ens comprarà,
a mi i als meus germans,
trossos de coco fresc com cada diumenge,
i faré lluir l'anglès que em van ensenyar
els estimats mestres de l'escola
per indicar a la bona gent que ens visita
com arribar a l'hotel o a Plaça Catalunya,
o el que sigui, perquè, encara que hi hagués al món
més assassins que víctimes,
no aconseguirien que jo arribés a odiar.












SISTEMA

Saps, esclau sinistre?

Si haguessis nascut amb calés,
series persona.

Tindries casa, sostre, sucre,
coses, destreses, sensacions,
sexe, seminaris, testimonis,
pesca, causes.

Sí, estàs sol.

Coneixes el càstig del sistema?

Solitud!


















III

UNA CADIRA AL PATI































TORNA EL NADAL

En la quietud del record
iniciem el camí cap a l'advent
des d'una maduresa tot just encetada
que ens durà, potser, a una futura saviesa.
En pau amb nosaltres mateixos,
però en deute encara amb una mare
que ens va entregar el fruit del seu ventre
en plena saó, tornarem a mirar
amb ulls d'infant el naixement
d'un nen que assolirà la plenitud.


















EL PALMÓ

Recordo com en un somni
com si fos regal del cel,
una nova palma blanca
en un cos petit de nen.
No recordo el dia exacte,
no recordo com va ser
que es trencà la seva punta
jo no vaig saber per què.
El calfred que em provocava
jugar amb aquell nou joguet,
era un foc que no acabava
i que em cremava sencer.
Sort que una noia preciosa
em tragué d'aquell infern:
a ella, només a ella
li dedico aquests versets.















FIGURES D'ALBERTO SÁNCHEZ8
Resten els ossos.
Les rígides estructures
tenen vida.
Corbes, moviments
indefinibles
vénen, van, tornen,
donen vida.
Gestos de benvinguda,
d'amistat, de protecció,
coronen corbes carnals
vives, ben humanes.
La mare, al centre,
obre al seu cos fèrtil
la llavor nova.
Les figures s'adiuen
amb les mans i el pensament.










EL NOSTRE PA

Com ja sabeu jo sóc un nostàlgic:
Oh, rieres i boscos de la meva infància!
Oh, la il·lusió de llevar-te en aquell poble
sense més obligació que divertir-te!
I fer salut: pels matins, les caminades,
al migdia, banyar-te a les gorgues,
a la tarda, berenar pa amb xocolata.
I el pa era especial. Amb el pare anàvem
a la fleca a comprar els llonguets,
i el forner els feia com havia après del seu pare
i del seu avi. I cada llonguet, diria jo,
que era idèntic al de la tarda anterior.
Si més tard plovia, contemplàvem la pluja
arrecerats i abrigats amb els jerseis
que teníem per abrigar-nos en tardes com aquella.
A la nit, si parava de ploure
anàvem a caçar cargols pels corriols.
Oh. com recordo aquells dies
en què el temps semblava infinit!
Si sabéssiu que revisc aquells dies feliços
quan sento que el meu present em fa patir!











LA GENT BONICA

Aquest món margina la gent bonica.
La gent bonica ha de buscar
on és l'altra gent bonica,
com el nàufrag busca una illa on descansar.
Quan la gent bonica es reuneix,
la seva força no té aturador,
encara que altra gent la menyspreï.
La gent bonica hauria d'heretar el món,
tot i que les herències, a vegades,
són complicades, i cal pagar l'impost de successió,
perquè el món d'avui és propietat d'una gent seriosa,
estranya, difícil, antipàtica.
Jo, potser, sóc part de la gent bonica,
perquè formo part d'un grup de gent bonica
que mai no m'ha rebutjat ni m'ha jutjat.
Formar part d'un grup de gent bonica,
és com descobrir un dia que ets un cigne
entre una família de cignes, i no un aneguet lleig
com t'havia fet creure la gent que no és bonica.










PRESUMIA MOLT

Jo presumia molt del meu anglès
a principis dels anys 80.
En comptes d'anar a la facultat a estudiar,
vaig gosar posar una moneda a una màquina
i vaig jugar una partida.
I així, 25, 50, 100, 1000 pessetes,
fins a 30000, l'import d'una meitat
de la matrícula universitària.
Quan tornava a casa, el meu germà,
com un bruixot, posava un disc:
Long Distance Voyager” (Viatger de llarga distància) del grup The Moody Blues.
Les cançons anaven sonant:
...with angry words of love I didn't mean...” (amb aïrades paraules d'amor que no volia dir-te).
No vaig entendre el missatge.
Jo presumia molt del meu anglès.
Un amic em digué que ella em convidava
a celebrar que feia vint anys aquell dia.
El pare em digué que l'havia d'acompanyar a futbol aquella mateixa nit.
Vaig obeir sense fer cas de la meva intuïció.
Ella no ho va entendre ni m'ho va perdonar.
Mai no he tornat a presumir del meu anglès.
Bona part dels meus somnis van acabar
el dia que ella va fer vint anys.







BECEROLES

Abans
Bevia
Conyac
Diàriament;
Embriac
Feia
Grans glops
Humits
I insans;
Jeia
Lívid i las
Mig mort;
No
Obeïa
Per por
Que
Restés
Sol i sense
Tenir
Universals
Vols
Zenitals.




GROC, GROC, GROC, FORA D'ESPANYA
(“Mort de gana” de La Trinca)

Ara sóc fora d'Espanya,
lluny d'Espanya, lluny d'Espanya!

Jo era president
d'un país molt maco,
i ara me n'han tret,
perquè he armat el “taco”.
I a sobre m'acusen
que això és un “atraco”!

Sóc, sóc, sóc fora d'Espanya,
lluny d'Espanya, lluny d'Espanya!

Vaig vestit de groc,
perquè a mi m'agrada.
Jo sóc un senyor
fora i dins d'Espanya.
I que ningú digui
que en Carles enganya!

Sóc republicà
i independentista,
i més català
que la llonganissa.
Vull que tothom voti
per la meva llista!

Groc, groc, groc, ben lluny d'Espanya,
lluny d'Espanya, lluny d'Espanya!







TRES DESEMBRES

Neix la meva mare
al carrer de Salmerón,
just començat un desembre.
Ja adolescent, dibuixarà
famílies felices amb nens rossos
que es diuen Xavier.
El record del seu pare,
mort pel fred d'un altre desembre,
l'acompanyarà mentre, abrigada,
dibuixa sobre l'escriptori
del seu pare absent.
No sap que uns quants anys després,
en un desembre nevat a Barcelona,
li naixerà un nen ros
a qui li posarà el nom de Xavier














MANS

Manitas santas,
manitas buenas,
manitas enanitas”,
ens deia la mare
als seus tres fills
quan érem infants
i les nostres mans
no havien fet encara
cap malesa.
Les nostres mans
que aleshores
eren grassonetes i tenien clotets,
ara són plenes de venes,
de pèl moixí i d'anys.
Però encara acaricien
amb amor i devoció
les mans velles de la mare.
I quan la mare no hi sigui,
les seves mans, ja cendra o llum,
on podrem retrobar-les?9













MANS AMIGUES, MANS SOMNIADES

Blau i groc de dues mans amigues.
Mans de dues ànimes juganeres
gravades per sempre en un paper blanc.

Verd com la fruita encara immadura,
però bonica també de mirar
d'una mà que potser jo entre somnis
algun cop hauré volgut acaronar.





















UN SOMNI

¿Com deu ser el somni
de l'espiadimonis?
¿Un rec amb lliris d'aigua
en un estiu calorós?
¿Un branquilló punxegut
on reposar un moment?
¿Un espai entre el cel
i l'aigua d'un rierol?
Doncs el meu somni d'ara és
poder tornar un dia als paisatges
que l'espiadimonis somnia.

















SI NO FOS

Si no fos que ja tinc gat
tindria un gos

Si no fos...
Si no fos que tinc pocs quartos
em faria el generós.

Si no fos...
Si no fos per les ulleres
ho veuria tot borrós.

Si no fos...
Si no fos per les amigues
tot seria esgarrifós.

Si no fos...
Si no fos a Catalunya
on trobaria redós?

Si no fos...
Si no fos pel Pati Groc
ja hauria tocat el dos.













BELLES DANSES

Quan miro el jovent com balla
en una bella plaça del meu bell país,
i com els infants els imiten i voldrien ballar,
penso que jo més que bell ja sóc vell;
els anys passen sense que res no els aturi.
Em consola pensar que jo també ballava
com els joves d'ara.
I tinc la certesa que en el meu bell país
continuaran sonant les belles melodies,
al ritme de les quals continuaran ballant
els joves que ara tot just són infants.




















LLUNA DE PAPER

La lluna tan blanca sembla de paper,
la nena la mira i la vol baixar:
«Ai mare, mareta, la lluna tindré?»,
«Si ets molt bona nena, te la baixaré!».
La nena rient s'acaba el sopar,
la mare retalla un gruixut paper
tan blanc com la lluna en el quart creixent,
li dóna a la nena: «au, filleta, té!
Perquè ets bona nena, la lluna he baixat».
«Ai mare, t'estimo i sempre ho faré!».
Ja la nena riu amb la lluna de paper.



















EL CODI DE L'AMOR

Tu, tu, tu, tu,
sempre fora del meu abast.
Jo, jo, jo, jo,
fent plans pels dos
que mai no s'acompliran.
Tu jugant sempre
a què no hi ha res entre els dos.
Jo dubtant sempre de la meva raó.
Tu m'has fet jugar a un joc
del qual no en sé les regles.
Jo he intentat sempre
entendre el teu codi d'amor,
i, a vegades, penso
que tu ho tens tot
i que jo he fracassat.
Però m'agradaria un dia
tenir-te al meu costat.













UN PERIQUITO

Sembla que hagi passat un segle.
Encara vivien els meus avis,
pares del meu pare.
Tenien una gàbia espaiosa
on vivia un periquito blau, negre i blanc.
Diuen que, si se'ls estimula,
la intel·ligència d'un periquito
pot ser igual que la d'un infant de tres anys.
La Josefa, la minyona,
li deia coses al periquito:
«Periquito guapo, periquito guapo, què vols?».
I quan els meus avis resaven el rosari,
el periquito deia: «Ora pro nobis!».
I quan volia sortir al balcó, deia:
«Sortir!, sortir!».
I quan el meu avi entrava al menjador,
el periquito deia el seu nom: «Martí!, Martí!».
Un dia trist el vam trobar mort a la seva gàbia.
Tots a casa ho vam sentir molt.
Sembla que hagi passat un segle.











JUDICI FINAL

Només venim i anem al no-res?
Seria una broma sense gràcia
d'algun pallasso sense gràcia.
Si la nostra existència
és una llum que s'encén i s'apaga,
algú deu encarregar-se, penso,
d'encendre i apagar la flama.
Quan ara veig la nit il·luminada
d'estrelles de fa molts milions d'anys,
penso si elles també ho pensaven
quan voltaven pel nostre inhòspit món.
Només ara em resta la por
que les nostres maleses no les facin
caure sobre tots nosaltres
per destruir tots els nostres somnis
i la nostra esperança.















AQUELLA PARET, AQUELLA MIMOSA

Aquella paret, aquella mimosa”,
un conte de la Rodoreda
que vaig llegir quan era adolescent.
I em vaig ficar dins el conte
com feia sempre que llegia
alguna cosa ben escrita.
I pensava en la protagonista,
una noia enamorada d'un soldat.
I jo també m'enamorava de les noies
adolescents sense saber com tractar-les.
Què devien voler de mi?
Pensava que amb cada nova relació
aprendria i guanyaria experiència.
Però el cor de les noies no oblida,
i fins que va fracassar el meu últim enamorament
no vaig entendre que jo havia oblidat en el camí
la noia que més m'havia estimat
i l'única que, en realitat, em coneixia bé.













GUINOVART10

No dormia ningú,
ningú no somniava.
Els matalassos drets
tapant finestres,
i el brunzir dels bombarders.
La meva àvia li deia al seu fill:
-Oi que no ens toca la rifa?
Doncs tampoc ens tocarà la bomba!-.
I, molts anys més tard, el pare em deia:
-No es pot abaixar mai la guàrdia!-.
I així vaig créixer jo,
amb els ulls ben oberts i batallant sempre
com si aquella guerra
que els catalans vam perdre
no hagués acabat mai.
El meu pare no va deixar mai
que jo el guanyés.
Sempre alerta com els mussols de Guinovart.














ÀNGEL DE LES RAMBLES

Un bocí de cel per als nens innocents!
¿Potser s'amaga amargor
sota la purpurina de l'àngel?
Tant se val, el seu somriure és bell
i es reflecteix i llueix tot
en el rostre de l'infant content.
¡Oh Rambles de Barcelona
on tots els somnis són possibles
en el seu Nadal etern,
com el rostre dels nens contents
que tot l'any celebren els Reis!




















LA MIRADA

Endinsant-te en el somni
el misteri no et serà revelat.

Dins el somni només hi ha fantasia
i desigs satisfets.

Quan despertis, busca la mà que potser t'acompanya,
perquè potser una nit,
perdut en el somni,
un malson et despertarà
ja sol enmig de la tenebra.

















GIMCANA

No m'agrada, però ho faig cada dia.
Anar a comprar el diari i el pa de cada dia
és una mena de gimcana.
Primer tram: la velleta romanesa:
Cusha, nesesito para butano, en casa musho frío”.
Alguns dies se m'estova el cor
i li dono 10 €uros: “Musha' grasia'”.
Segon tram: el jove camerunès
que té un mòbil.
Més barat: 4 €uros: “¡Grasia, amigo!”.
Tercer tram: la jove romanesa rossa:
¿No me ayuda hoy? ¿Por qué no me compra
una barra de pan? ¿No me da nada?”
Per a ella, 6 €uros: ¡Dios te ayuda, señor!.
Així, cada dia, el pa i el diari
em costarien 20 €uros, si no fos
que he estudiat la manera de regatejar
l'almoina durant la setmana.











TRES BOTONS

A la Susanna Domènech, sempre

Tres botons com tres sols d'argent
que corden el meu cor
obert ara a l'amor.
Tres botons d'argent
com un tresor
per oferir a l'estimada.
Tres botons orfes
que han trobat un recer
en una presència femenina.
Els botons no són meus
ni tampoc d'ella:
són somnis rodons,
la il·lusió d'un cos
frontera del meu cos.
Si l'abraço, lluiran
els tres botons il·luminant-se
cada cop que ella respira.
Tres botons com tres llunes
que enlluernen cada pas que ella fa
per acostar-se a mi.




1 Havent vist una exposició de la vida i l’obra del pintor Marc Chagall al CCCB. N. de l’A.
2Op. Cit. “Qualsevol nit pot sortir el sol”, Jaume Sisa, 1975. N. de l'A.
3 Versos manllevats a Joan Brossa, “Metamorfosi”, Miquel Martí i Pol, “Haikus i tankas del mirall”, “Petita suite”, “Més comprendràs”, i Maria-Mercè Marçal, “Romanç de la solitud sense sabates”, “Adéu al mascle”. N de l’A.
4 Versos manllevats a Quima Jaume, “Quan començà el repòs”, “Darrere el finestral”, Miquel Martí i Pol, “L'ombra”, Màrius Torres, “L'àngel del vespre”, i J.V. Foix, “Sol i de dol”. N de l’A.
5 “Sóc humà; res del que sigui humà // m’estranya”, en llatí. N. de l’A.
6 “Com avantatja un home a un altre home!”, en llatí. N. de l’A.
7 “Existeixen llàgrimes de les coses // i el que és mortal fereix l’esperit”, en llatí. N. de l’A.
8Alberto Sánchez Pérez, pintor i escultor espanyol. N. de l'A.
9Op. Cit. “El caminant i el mur”, Salvador Espriu, Edicions 62, Barcelona, 1989, Pàg. 23. N. de l'A.
10Josep Guinovart i Bertran, pintor, dibuixant i gravador català. N. de l'A.